...ku masih lagi setia, biar pun takdir mencabar kita terpisah...ku masih lagi di sini berpegang teguh kalimah CINTA...

Friday, October 1, 2010

...permulaan yg sedih...penghujung yg gembira...siri sambungan n3 sebelum ni...


Semuanya bermula dengan 26.09.2010


weekend tu cm biase aku isi dengan turun ke K.L...mmg xde dalam perancangan pn nk beli hp ni..tp memandangkan dpt offer yg amat baik & xmmpu ditolak..& bukan sbb terpengaruh @ nk same dgn sape2....aku pn menggunakan duit yg aku smpan utk beli kamera utk membeli..Nokia e71..


mcm yg dh dicite pnjg lebar dlm n3 sblm ni...blk dr K.L aku terus ke tmpt Jambori..aku bkn nk ulang blk cite tu...tgk tajuk n3 msti dh leh agak cite die msti psl bnda yg xbest...dipendekkan cerita terus proceed ke mlm pertama tu..lepas taklimat dr ketua kontijen daerah Pekan tntg xtvt2 yg akan diadakan sepanjang perkhemahan ni..aku pn blk ke khemah..langit yg awalnye begitu cantik dengan beribu bintang & bulan mengambang penuh yg baru nk naik perlahan-lahan hilang dilitupi awan...rintik2 dh mule terasa..tp sbb ade maklumat yg nk kena sampaikan pd bebudak..aku ngan ajim teruskan dengan taklimat ringkas..

27.09...abis je taklimat dh dlm kul 12 lbh..bebudak pn masuk tdo..peserta2 skolah lain masih segar menghias khemah..dan ade gak yg berjalan2 & tawaf kawasan perkhemahan...teruja sgt agaknye dpt berkhemah mcm tu..walaupun ujan dh turun rintik2...maklum la,..ade tu yg br 1st time g camping...mcm bebudak skolah aku le..

ajim pn dh memulangkan diri meninggalkan anak2nye sendirian..ckgu2 lain skolah die awal2 lg dh blk..aku xsmpai ati lak nk meninggalkan bebudak tu sndiri..dh la sumenye xde pengalaman camping...ujan lak tu..ape2 hal nnt puas lak aku kena menjawab dgn mak ayah diorg...memandangkan xde khemah utk cikgu..aku just bentangkan tikar kt tepi khemah diorg utk baring2...mase tu dh kul 2lbh...khemah sebelah masih rancak bersembang..ade ms tu terdengar gak bebudak skolah aku bersmbg dlm khemah..."cube tgk teacher tdo kat mane?"..."teacher tdo kt tepi ni la" antara perbualan diorg dlm nada berbisik...aku pun buat xtau je...

tragedi bermula.....sbb terlalu penat dlm kul3 aku pn terlelap...tetibe aku terjaga & bnda pertama aku cr...nokia e71 aku...DAH XDE!!!!!!!! seingat aku sblm aku terlelap aku tgh belek & letak kt tepi aku...aku terus call..dan..."no yang anda dail tidak dapat dihubungi"...TIDAK!!!!! akuterus kejut bebudak aku..ty kot2 ade nmpk sape2 yg lalu dekat dgn khemah kitorg..tp sume ckp xde..cari2 xjmpe..aku pn g jmpe urusetia..report..aku xtau nk suspek sape..tp aku rs msti budak2 khemah dekat2 tu je..sbb ms tu gelap lg..diorg pn xleh nk buat ape...dh la tgh ujan lak tu...kna la tggu esok pg...

dgn perasaan yg teramat dukacita..aku pn blk ke khemah..tension2 sgt..lepak dlm keta..kul5.30 dh xtahan sgt aku balik umah...sbb pg tu nk kena g meeting...



bersambung selepas meeting...memandangkan meeting abis awal...aku terus ke kuantan utk block simcard aku yg ilang tu..dh la br top up rm30...adoiii....dpt simcard br & balance kredit rm30..settle satu hal...ptg tu aku g smule ke tmpt camping nk ty psl hp...tapi hampa...ms tu Tuhan je la yg tau betapa hancur luluh nye hati...dlm hati berkilo2 maki hamum kt pencuri cilanat tu...rs mcm dh xde mood nk continue g camping...balik umah bile aku cite kt mak aku, die just ckp..."xpe la...dh xde rezeki..kalo dh bukan rezeki kite tu nk buat mcm mane...itu baru ilang brape ratus..yg sosilawati tu lagi la kesian...sampai ilang nyawa sbb duit.." aku pn terdiam...hmmmm....

dengan hati yg berat aku kembali ke tmpt camping dgn dada yg sebak...meneruskan xtvt2 cm biase ibarat xde ape2 yg berlaku...hari ke-2...hari ke-3...hari ke-4...sehari demi sehari berlalu..harapan makin pudar...aku redha...


malam terakhir...30.09...kul12 lbh..aku & ajim buat sesi refleksi dgn bebudak...tgh dok gelak ketawa berteka-teki dgn bebudak ni...tetibe dtg la encik urusetia ke khemah aku.."cikgu yg ilang hp aritu kan? model ape ye?"..."nokia e71"..."mcm ni ke?" katanya sambil mengeluarkan hp dari poket die...di kala itu..dengan tgn yg menggigil..."mcm ni la"...die pun suruh aku tgk kot2 ade ape yg blh membuktikan hp tu hp aku..& die ajak aku ke bilik urusetia...smbil berjalan die pn cerita la cmne leh dpt smule...selain aku..ade 4 org lg yg dh menerima nasib yg same..smpai2 ke bilik urusetia..ade 4,5 org budak skolah kt citu..ni msti pencurik2 nye la..aku pn xde la ty lbh2...tggu je diorg buat sessi soal siasat dl..aku pn call abg ipar aku nk ty ape2 yg die ingat psl hp tu sbb die yg pegang hp tu sblm aku amik..& satu je tnda yg tggl dlm hp tu yg blh jd bukti..nama bluetooth hp tu "danish akmal"..nama anak buah aku...ms tu br la lega rs..dekat pukul3 baru settle sume bnda..urusetia mntak aku tulis surat pendek bgtau aku dh terima smula hp tu..blk khemah terus ilang rs ngantok...kul 5pg blk umah...tdo jap...kul6.30 g smule...dgn perasaan yg gembira...mmg kena buat sujud syukur tol la...lantak la ape nk jd dgn budak yg curi tu..yg penting aku dh dpt blk hp aku...ALHAMDULILLAH...






inilah hp baru ku...

nokia e71

2 comments:

  1. Syukurlah kepada yg Maha Esa... hebatla 'laki' baru ko, dah tersiar wajah beliau dlm blog ni..memang panjang umur dan murah rezeki betul ko kan? tu la, tdo pun kena pegang sentiasa 'laki' ko tuh. Kalo x, ada yang mengkebasny. Aku tau camne org lain tau hp ko ada kat situ, sbb dia 'breathe' sambil menyala kan? haaaa

    ReplyDelete
  2. tu la psl...lepas ni mmg xlepas dr genggaman & pndgn mata le nmpk gynye...walaupun harganye xde la semahal hp br..tp itu la hp pertama yang paling canggih yg pernah aku miliki...

    btw..mmg seperti jangkaan aku...pencopek tu budak khemah sebelah je..budak skolah pandai lak tu...buat malu je...

    ReplyDelete